Inför besöket

Värends Räddningstjänst skickar ut information samt inbjudningar till Bamses Brandskola några veckor innan besöket. Du anmäler sen din klass via kommunens kontaktcenter. Själva besöket varar omkring en timme och vi tar emot en klass åt gången (max 24 elever).

Det kan vara bra att förbereda barnen inför besöket. Ett sätt att göra detta är att gå in här på bamsesbrandskola.se och låta barnen titta på vad som intresserar dem. Dessutom kan man prata om eld, levande ljus och så vidare utifrån barnens perspektiv och erfarenheter.

I upplevelsen på brandstationen ingår flera moment där barnen får prova på olika saker, men det gäller också att lyssna och lära av brandmännen. Vi vet att barn är olika, har skilda erfarenheter och dessutom kan ha särskilda behov. Om du behöver mer information kring de olika momenten i förväg får du gärna höra av dig till oss. Det kan till exempel vara bra att känna till att larmet kan gå under besöket och att det då sker en utryckning med flera brandbilar.

Du som lärare ansvarar för din grupp under vistelsen hos oss.

Kursmoment
Nödnummer 112