Om räddningstjänsten

Värends Räddningstjänst

Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som sedan 2002 ansvarar för räddningstjänsten för cirka 110 000 invånare i Växjö kommun och Alvesta kommun. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att skydda och rädda människor, egendom och miljö. Vi arbetar också för att minska sannolikheten för att bränder och andra olyckor inträffar.

räddningsverksamhet

Värends Räddningstjänst har fyra typer av brandstationer: en heltidsstation, åtta deltidsstationer och två räddningsvärn, varav ett frivilligt.

Räddningstjänsten släcker inte bara bränder. Vi blir larmade till många olika typer av olyckor och räddningsuppdrag. De vanligaste olyckstyperna vi blir larmade till är: trafikolyckor, bränder, utsläpp av farligt ämne och person som är i fara. Totalt larmas vi ut på cirka 1400 uppdrag per år.

Här finns vi

karta 2016

förebyggande verksamhet

Man brukar säga att den bästa olyckan är den som aldrig inträffar. Det håller vi med om. Att minska risken för bränder och andra olyckor är en av våra viktigaste uppgifter. Genom information, utbildning, kontroller och beslut jobbar vi för att nå vår vision: Ett tryggt och olycksfritt samhälle – för alla.

stödjande verksamhet

Styrning, utrustning, personal och kompetens. För att vi ska kunna genomföra vårt uppdrag snabbt, effektivt och med hög kvalitet krävs en hel del. En stor del av arbetet inom Värends räddningstjänst består av att på olika sätt bidra till att förbundet kan utföra sitt uppdrag enligt uppsatta mål och på ett rättssäkert sätt. Exempel på områden inom den stödjande verksamheten är: ledning, administration, drift och underhåll, övning, kompetenssäkring och insatsstöd.

Jobba som brandman

Det är många som drömmer om att få jobba som brandman. Det är ett spännande arbete med många slags uppgifter. Brandmannen möter människor som på olika sätt är inblandade i olyckor eller nödsituationer. Det kan vara en person som blivit sjuk, hamnat i en trafikolycka eller kanske varit med om en brand. Därför är det viktigt att brandmannen tycker om att hjälpa andra och kan samarbeta.

På brandstationen finns det alltid ett lag med brandmän på plats att rycka ut om larmet skulle gå. Varje dag och natt, året runt, är de redo!

När brandmannen inte åker ut på larm finns det andra arbetsuppgifter på brandstationen. Man övar och utbildar sig för att på bästa sätt klara av sitt uppdrag. Dessutom är det viktigt att en brandman har bra kondition och är vältränad. Det behövs ju när man ska rädda människor. Därför får brandmannen träna ofta, till exempel styrketräning, löpning, simning, spinning eller innebandy.

Dessutom lär brandmannen andra hur de ska göra sitt hem brandsäkert. För att få tips om detta kan man gå en kurs och till exempel få öva med brandsläckare.

Räddningstjänster i Kronobergs län

Det är aldrig långt till din närmaste räddningstjänst. I Kronobergs län finns vi organiserade enligt följande:

besök också

Barn

Här har vi samlat nyttig information och tips för alla bamsebrandmän. Lös bamseuppdragen, lär dig mer om räddningstjänsten och läs sagan om Bamses Brandskola.

Förälder

Det finns mycket du kan göra i ditt hem för att känna dig trygg och säker – inte minst vad gäller det förebyggande brandskyddet. Därför är det bra att ha tänkt efter före.

Skola

Här har vi samlat sådant som är bra att veta inför klassens besök på brandstationen. Här hittar du även pedagogiskt material som ni kan arbeta vidare med i klassrummet.

om Bamses brandskola

Varje år välkomnar vi omkring 1000 nyfikna sexåringar till Bamses Brandskola. De kommer då med sin förskoleklass till ett besök på brandstationen som varar omkring en timme.