Besök på brandstationen

Varje år tar vi emot omkring 1000 nyfikna sexåringar till Bamses Brandskola.

De kommer då med sin förskoleklass till ett besök på brandstationen som varar omkring en timme. Här får de träffa våra brandmän och faktiskt själva bli Bamse-brandmän!

Vi går igenom de viktiga momenten Rädda! Varna! Larma! Släck! Utrym! och provar på praktiska övningar. Vi visar stationen, brandbilarna och vår utrustning. Riktigt spännande blir det när Bamse tar oss med in i filmens värld och vi får lära oss vad vi ska göra om det börjar brinna hemma…

Alla barn som genomgått Bamses Brandskola får ett diplom, en Bamse-tidning och ett ordentligt Bamseuppdrag som de ska genomföra både hemma och i skolan. Efter besöket får läraren med sig ett pedagogiskt material och får tips om hur de tillsammans med barn och föräldrar kan gå vidare.

Av tradition kommer Växjö kommuns klasser till oss på våren och Alvesta kommuns klasser på hösten. Vi går ut med inbjudan till respektive skola när det är dags att anmäla sig.

Kursmoment

Nödnummer 112